Tag rejsen med ind i en skive, der kan og rummer så langt mere end du tror! RECENT SONGS hører til i kruspresilledelen af det cohenske sangvirke.
Min samtalepartner Lars Knudsen skriver: “Så er det på søndag, vi sammen med Neal Ashley Conrad og Johannes Jacobsen, skal høre og tale om Leonard Cohens “Recent Songs”. Året er 1979. Cohen er langt om længe blevet skilt fra Suzanne Elrod (de blev aldrig gift, men alligevel indgik de skilsmisse). Og som om det ikke var nok, så mistede Cohen i 1978 sin højtelskede mor. “Recent Songs” har da også en sørgmodig og længselsfuld grundtone, men den er langt fra disharmonierne, sammenbrudene og råheden, der kendetegnede “Death of A Ladies’ Man”. “Recent Songs” er nærmest det modsatte. Den er vel nok den mest harmoniske og vellydende af alle Cohens plader. Cohen samarbejdede denne gang med produceren Henry Lewy samt jazzbandet Passenger, og det blev en fremragende lyd. En lyd, der kom til at pege langt frem i tiden til Cohens sidste turneer. Musikalsk var det også på “Recent Songs”, at Cohen for alvor fik forbundet sig til lydene fra Middelhavet, Balkan og mellemøsten. Det er især bidragene fra oud-spilleren John Bilezikjian og violinisten Raffi Hakopian, der på fremragende vis trækker musikken på “Recent Songs” i retning af folkemusikken og klezmer. Begge kan ses og høres i videoen herunder. På trods af al sin smægtende vellyd, er “Recent Songs” dog nok en Cohen-plade for de indviede. Den indeholder med andre ord ingen af de sange, der er nået ud til et større publikum. Flere af sangene lyder, som om de tager afsæt i den tabte kærlighed, for dernæst at søge videre mod dybe, mystiske indsigter. Flere af teksterne er inspireret af sufi-digterne Rumi og Attar, men har også tydelige spor af kristen mystik og jødisk kabbala. For Cohen, som for de fleste andre store mystikere, flyder de store religioner sammen i de mystiske traditioner. Det kommer smukt til udtryk på “Recent Songs” og det håber jeg, vi sammen bliver klogere på. Vi ses søndag!”